Aktualności z branży
Drugie lotnisko w Warszawie – Modlin
Dziś Port Lotniczy Warszawa/Modlin rozpoczyna działalność jako lotnisko pasażerskie.
Port został wpisany do rejestru lotnisk cywilnych jako lotnisko użytku publicznego, co oznacza, że może obsługiwać regularne rejsy statków powietrznych.
Inwestycja pod nazwą „Uruchomienie lotniska komunikacyjnego poprzez modernizację istniejącej oraz budowę nowej infrastruktury związanej z obsługą samolotów, pasażerów i ładunków na terenie byłego lotniska wojskowego w Modlinie” została zakończona.
Całość prac kosztowała ok. 370 mln złotych, z czego ok. 166 mln pochodzić będzie z dotacji Unii Europejskiej z działania 3.3 „lotniska i infrastruktura lotnicza” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013.
W ramach inwestycji dokonano modernizacji drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej wraz systemem oświetlenia nawigacyjnego oraz odwadniającym części lotniczej portu. Zbudowany został terminal pasażerski do obsługi ok. 2 mln pasażerów rocznie, wieża kontroli lotów, strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, magazyn środków chemicznych do utrzymania dróg lotniska, Główny Punkt Kontroli czyli miejsce sprawdzania osób i pojazdów wjeżdżających na teren lotniska, tzw. „mały” terminal do obsługi pasażerów General Aviation (lotnictwa ogólnego). Powstały drogi dojazdowe i parkingi na 800 miejsc postojowych. Wyremontowano i przystosowano na potrzeby biurowe dawne obiekty wojskowe.
Jesienią port zostanie wyposażony w system nawigacji ILS kategorii II, co umożliwi lądowanie samolotów w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Jest to pierwsze w kraju lotnisko stworzone z myślą o konkretnych klientach: nisko kosztowych liniach lotniczych i czarterach. W kolejnych etapach rozwoju portu powstanie tez możliwość obsługi lotniczych przewozów towarowych typu cargo.
Lotnisko Warszawa/Modlin będzie obsługiwać przewozy międzynarodowe na liniach krótkiego i średniego zasięgu oraz przewozy krajowe pomiędzy portami regionalnymi. Operacje lotnicze będą odbywały się 24h na dobę. Lotnisko dysponujące drogą startową o długości 2500 m będzie mogło przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także wszystkie mniejsze. Port lotniczy będzie mógł obsłużyć ok. 5000 pasażerów dziennie.
Lotniskiem Warszawa/Modlin zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Sp. z o.o. Właścicielami spółki są cztery podmioty:
– Agencja Mienia Wojskowego – 34,43 %
– Województwo Mazowieckie – 30,37 %
– P.P. Porty Lotnicze – 30,39 %
– Nowy Dwór Mazowiecki – 4,81 %
W 2007 r. udziałowcy spółki i inicjatorzy inwestycji: Samorząd Województwa Mazowieckiego, Agencja Mienia Wojskowego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz Miasto Nowy Dwór Mazowiecki po raz pierwszy przedstawili biznesplan inwestycji. Zielonym światłem dla budowy inwestycji było wynegocjowanie przez samorząd województwa unijnego dofinansowania mimo, że pierwotnie Bruksela nie zamierzała wspierać tego typu inwestycji. Ostatecznie wartość dofinansowania ze środków unijnych na ten cel wyniesie do 166,2 mln zł – inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM.
Port Lotniczy Warszawa/Modlin oddalony jest od centrum stolicy o 37 km. Tę odległość można pokonać m.in. koleją. Linię Warszawa – Modlin obsługują nowoczesne pociągi Elf uruchamiane przez spółkę samorządu województwa mazowieckiego – Koleje Mazowieckie. W ciągu całego dnia na trasie Modlin – Warszawa do dyspozycji podróżnych są 42 połączenia (14 połączeń lotniskowych oznaczonych specjalnym piktogramem samolotu oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa). Spośród 14 połączeń lotniskowych 11 pociągów łączy dwa porty lotnicze w obrębie Mazowsza: Lotnisko Warszawa/Modlin oraz Lotnisko Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin – Warszawa Zachodnia.
Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska, co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane, a także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Rozkład jazdy autobusów jest dostosowany do przyjazdów/odjazdów pociągów.
Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin – terminal lotniska w ok. 10 minut.
Cena biletu (jednorazowy, normalny) na pociąg do stacji Modlin (44 km) z Warszawy Centralnej to 12,50 zł. Natomiast taki sam bilet na przejazd ze stacji Warszawa Gdańska do stacji Modlin (37 km) kosztuje 10,60 zł. Cena przejazdu autobusem Kolei Mazowieckich na terminal wynosi 4 zł. Bilety na autobus Kolei Mazowieckich będzie można kupić w każdej kasie, pociągu oraz u pracownika KM prowadzącego odprawę w autobusach. Od 16 lipca ruszy także połączenie autobusowe Lotniska z Warszawą. Pojazdy linii TRANS KINETIK, kursować będą na trasie: dworzec Centralny, stacja metra Młociny, terminal Lotniska Warszawa/Modlin. Przejazd w jedną stronę kosztować będzie ok. 30 zł. Dla pasażerów przyjeżdżających własnym transportem lotnisko przygotowało 800 miejsc parkingowych.
źródło: tur-info.pl