Pociągi turystyczne sceniczne

Kolej nie musi służyć tylko i wyłącznie jako środek transportu, którym szybko mamy przemieścić się do celu. Podróż może stać się równocześnie formą rozrywki czy rekreacji. Niecodzienne wrażenia czekają na pasażerów pociągów turystycznych. Tory biegną specjalnie wyznaczonymi trasami widokowymi, a sama podróż może trwać znacznie dłużej niż zazwyczaj. Udając się na urlop za granicę warto zaplanować taki sposób zwiedzania okolicy. Pociągi tego typu mogą poruszać się wolniej, a nawet zatrzymywać na zorganizowane noclegi. Często docierają w miejsca, do jakich w inny sposób nie da się dojechać. Większość pociągów scenicznych oferuje asystę animatorów podróży lub udostępnia informacje na temat zwiedzanych miejsc w inny sposób (np. przez słuchawki). Podczas jazdy, w zależności od długości trasy, najczęściej serwowane są posiłki. Zwyczajowo bywają one dziełem miejscowych mistrzów sztuki gastronomicznej.

Kolej retycka – za tą nazwą kryją się szwajcarskie linie specjalnej kolei wąskotorowej. Liczą sobie już ponad 100 lat. Ich historia sięga roku 1888, kiedy uruchomiono pierwszy odcinek Landquart-Davos. W pierwszej połowie dwudziestego wieku pociągi zostały zelektryfikowane. Kolej ta została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Bernina Express to wyjątkowe spotkanie z przestrzenią i architekturą. Podróżni podziwiać mogą unikalny krajobraz, składający się głównie z górskich szczytów i dolin. Trasę wytyczono od Chur aż do Tirano. Łączy ona północ z południem – droga z krainy wiecznego lodu prowadzi aż do palm (od północnych Alp do Włoch). W czasie podróży mijamy 55 tuneli, 196 mostów i wzniesień.

Glacier Express, czyli tak zwany wolny ekspres, porusza się na trasie widokowej wytyczonej z St.Moritz przez Davos do Zermattu. Wycieczka krajobrazowa w tym przypadku jest połączona z pysznym posiłkiem. Wybierać można pomiędzy obiadem, złożonym z przystawki, dania głównego i deseru lub też zdecydować się na degustację przekąski. Jest nią suszona wędlina, stanowiąca specjalność kantonu. Ciekawostki na temat mijanej okolicy podawane są przez słuchawki, które otrzymują podróżni.

Pociągi turystyczne sceniczne  				 / Koleje

źródło: Deutsche Bahn AG


Rocky Mountaineer – niezapomniane przeżycia czekają na pasażerów kanadyjskiego pociągu scenicznego. Rozpoczyna on swój bieg w Vancouver i przejeżdża trasą widokową przez Rocky Mountains, mijając liczne lodowce, górskie jeziora oraz wodospady. W pociągu można spożywać wszelkiego rodzaju posiłki i liczyć na pierwszorzędny, wszechstronny serwis. Starannie dobierani kucharze pochodzą z Vancouver. Trasa umożliwia podziwianie przełęczy Kicking Horse i Roger Pass. Przebiega przez parki narodowe, m.in. Banff, Jasper. Rocky Mountaineer posiada dwie klasy: Złoty Liść oraz Czerwony Liść. Przejazd koleją widokową trwa ponad 2 tygodnie. Noclegi odbywają się w hotelach. Nie trzeba bynajmniej martwić się o transport bagażu, należy tylko stawić się w pociągu o wyznaczonej godzinie. Jest to druga istniejąca trasa po Orient Express, obsługująca prawie cały kontynent. Sufity w wagonach są przeszklone. Przejazd umilają specjalnie przeszkoleni animatorzy: w zależności od potrzeb bywają oni aktorami czy przewodnikami.

Inlandsbanan ta kolej obsługuje 1300 km trasy w północnej części Szwecji. Jeździ na trasie z Kristinehamn do Gallivare. Od lat jest uznawana za unikalną atrakcję turystyczną. Przemierza typowe dla szwedzkiego krajobrazu lasy, łąki i bagna, mijając wiele rzek i jezior. Na koniec daje możliwość podziwiania kręgu polarnego. Z okien pociągu można – przy odrobinie szczęścia – popatrzeć na przechodzące renifery. Smakosze mogą spróbować burgera przygotowanego z mięsa renifera serwowanego na pokładzie pociągu.

Semmering Bahnwanderweg – powstała w południowej części Austrii jako pierwsza kolejka górska w Europie. Została wybudowana na bardzo trudnym terenie (ze względu na występowanie dużych różnic wysokości). Kolejkę zaprojektował Carl van Gheg, a działa ona od 1854 roku. Jej budowa była ważnym wydarzeniem. W 1998 roku kolej została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Pociąg przemierza trasę o niezwykłych walorach widokowych, typowych dla tych okolic Austrii.

Chemins de Fer de Provence jest koleją łączącą Niceę z Digne-les-Bains na odcinku 151 km wąskich torów. Ten francuski pociąg mija po drodze ponad 50 tuneli, mostów i wiaduktów. W pierwszą podróż nim udano się w roku 1891. Odcinkami wspina się na wysokość 1000 m. Nowa część składu wyposażona jest w wagony niskopodłogowe, wjazd dla wózków inwalidzkich, przystosowane dla niepełnosprawnych toalety. Wagony są klimatyzowane. Kolej ta zapewnia sprawny transport z możliwością podziwiania okolicy na terenie Lazurowego Wybrzeża.

Flam Railway – podróżnych tej kolei czeka niewiarygodnie piękna wyprawa ciągnąca się przez dzikie krajobrazy górskiej części Norwegii. Trasa pociągu wyznaczona jest wśród ośnieżonych szczytów gór. Wiedzie poprzez bujne pastwiska, wąwozy, mijając rzeki, klify i domostwa położone na zboczach. Pociąg pokonuje bardzo strome podjazdy poruszając się na normalnych torach (nie zębatych). Jest to bezsprzecznie jedna z najpiękniejszych tras widokowych na świecie. Po drodze pociąg mija tunele zakręcające nawet o 180 stopni. Na drodze napotkać można wiele śladów przechodzących lawin, przypominających podróżnym o wielkiej potędze sił przyrody. W Kjosfossen można podziwiać wodospad.
 

Pociągi turystyczne sceniczne  				 / Koleje

źródło: freedigitalphotos.net


Kolej transsyberyjska jest siecią przebiegającą głównie przez azjatycką część Rosji. Powstała w latach 1891-1916. W ostatnim stuleciu, w 2002 roku zelektryfikowano ją. Jest to najdłuższa istniejąca trasa na świecie – ma 9288,2 km.

Podczas podróży linią transsyberyjską przekraczamy aż osiem stref czasowych. Tory prowadzą z Moskwy do Władywostoku.

Częściowo pokrywa się z nią linia transmandżurska, ale w punkcie oddalonym o 300 km od Jeziora Bajkał kieruje się w stronę Chin. Podróż rozpoczęta w Moskwie kończy się w Pekinie.

Linia transmongolska wytyczona jest podobnie jak transsyberyjska, ale w Ułan Ude skręca do Ułan Bator i swój bieg kończy w Pekinie.

Równolegle do linii transsyberyjskiej zbudowano czwarty szlak. Korzysta z niego kolej Magistrali Bajkalsko-Amurskiej. Powstał ona z uwarunkowań strategicznych (bliskość granicy z Chinami). Przebiega od 680 do 840 km równolegle do linii transsyberyjskiej, położona jest na północ od niej. Używana bywa głównie do transportu towarowego.

Kolej transsyberyjską obsługują pociągi o różnej klasie. Podróż nimi różni się standardem i szybkością:

Pociągi Firmiennyje – są szybkie, droższe i o wysokim standardzie, posiadają wagony z klasą m.in. lux. Nie ma w nich tanich wagonów. Obsługują trasy Moskwa-Władywostok i Moskwa-Pekin.

„Skoryje pojezda” – to klasa pociągów pospiesznych o niższym od poprzedniego standardzie. Czas podróży nimi jest dłuższy, posiadają też opcje zakupu tańszych miejsc.

Passażyrskije pojezda – wolne, tanie, o najniższym komforcie. Kursują między innymi na linii Charków – Władywostok.

Bilety na wybrane trasy widokowe można nabyć za pośrednictwem naszego biura. W zależności od przewoźnika są sprzedawane w wersji elektronicznej lub papierowej. Chętnie udzielimy wszelkich szczegółowych informacji i pomożemy w wyborze trasy podróży. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszej bogatej oferty.

Jeśli masz pytanie skontaktuj się z nami

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Koleje